Deel 1: het begin - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Roel en Mariska Rietman en Kraan - WaarBenJij.nu Deel 1: het begin - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Roel en Mariska Rietman en Kraan - WaarBenJij.nu

Deel 1: het begin

Door: MariskaenRoel

Blijf op de hoogte en volg Roel en Mariska

25 December 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo allemaal,

Merry Christmas!

Het heeft even geduurd, maar hier is dan ons allereerste verslag!

We zijn onze reis begonnen in Hong Kong. Een fantastisch grote moderne stad waar we genoten van een prachtig uitzicht vanaf de Peak, waar we internationale paardenraces hebben meegemaakt, waar we Tim hebben ontmoet en waar we de totale maansverduistering hebben gezien. Tja, de foto’s speken verder voor zich. Op 12 december vlogen we door naar Bangkok. Waar we uiteraard een voetmassage op Khao San road kregen en de verschillende highlights in de stad bekeken. Na deze twee bruisende, maar zeer verschilende steden waren we toe aan rust :-). We zijn op weg naar Cambodja gestopt op een van de laatste ‘ onontdekte’ eilanden van Thailand: Koh Kut, echt 'n paradijselijk eiland: parelwitte stranden, azuurblauw water, palmbomen, koud bier, vriendelijke locals, alles was aanwezig.
In een hutje vlakbij het strand hebben we drie luie dagen gehad. Zorg ervoor dat je het Koh Kut geheim niet verder verteld, want anders zal dit eiland over een paar jaar net zo overspoeld zijn door toeristen als alle andere Thaise eilanden.
De reden dat we het paradijs verlaten hebben? Het geld was op en er was geen ATM :-). Vanuit Koh Kut zijn we bij Hat Lek de grens overgetrokken naar Cambodja. Duidelijk een ander en minder welvarend land dan Thailand, maar wel sterk in ontwikkeling. In het eerste plaatsje na de grens, Krong Koh Kong zijn we twee nachten gebleven. Het is een stoffig kuststadje met de potentie om iets moois te worden. Gelukkig heeft Otto er al zijn Bratwurst-tent geopend! De meeste toeristen blijven hier niet hangen, wat ook weer zijn voordelen heeft natuurlijk. De meeste inwoners spreken bijna geen Engels en de kinderen vinden het fantastisch om het enige woordje dat ze kennen ‘ Hello’ te roepen en dan heel fanatiek te zwaaien. Wij hebben in ieder geval even goed rondgeken en, ook heel belangrijk: de was laten doen!

Vandaag zijn we aangekomen in Pnomh Penh. Een hele overgang vanuit het rustige Chi Pat waar we de afgelopen dagen zijn geweest. Vanuit Chi Pat kun je trekking maken in de Cardemom Mountains. Allemaal op basis van Community Based Ecotourism (info: http://ecoadventurecambodia.com). Met onze gids ‘ James Bond’ en onze kok Ten, zijn we drie dagen en twee nachten de jungle ingetrokken. Jungletrekking houdt in dat je ca. 15 km per dag met je kampeerspullen op je rug door de tropisch hete jungle wandelt. Niet alleen leuk, maar nog gezond ook. We sliepen de eerste nacht midden in de jungle in onze hangmatjes (opvallend genoeg kan het ook daar ’s nachts flink afkoelen). De tweede nacht sliepen we bij een familie vlakbij een prachtige waterval. De natuur is prachtig, maar meer dan een paar aapjes, kippen, honden, katten, koeien, kuikentjes, eenden, spinnen, vogels en een kleine slang hebben we niet gezien (wel gehoord ‘s nachts....) Bij de familie 'mamah’ en haar zoon, werden we uitgenodigd om ricewine te drinken en daar hebben we echt onze eerste Cambodjaanse woorden geleerd. Het is goed om weer eens te beseffen hoe weinig je eigenlijk nodig hebt. Een klein verhoogd hutje, water uit de rivier, vuur, wat rijst (en ricewine:-)), een verzameling kippen en bananenbomen.
Op de laatste dag van de trekking nog wel een avontuur beleefd. Tijdens onze tocht over een smal pad in de jungle kwamen we in eerste instantie de Wildlife Patrol tegemoet. Zij houden regelmatig controles om stropen, houthakken en andere illegale praktijken tegen te gaan. Niet veel later kwam er uit het niets een motorrijder volgas van achter op ons ingereden. Hij reed als een dolle en dacht ons te kunnen passeren op het smalle paadje. Maar onze kok, die achteraan liep, en Roel deden al een stap opzij. Een harde crash was het gevolg. De bestuurder vloog over zijn stuur heen en rende er vervolgens als een (laffe) haas vandoor. Roel is er wonder boven wonder ongedeerd vanaf gekomen, maar Ten, de kok, had een hele diepe snee in zijn bovenbeen: je kon zo naar binnen kijken. Die kon dus niet meer verder lopen.

Gelukkig was de patrol er snel bij en hebben ze hem per motorbike naar de medische post gebracht, waar ze slechts eerste hulp konden verlenen. Voor het hechten moest hij naar het ziekenhuis, welke anderhalf uur verderop gelegen is. Gelukkig hoorden we later dat ze het goed hebben kunnen hechten en dat hij niets gebroken had. Omdat hij die dag voor CBET werkte konden zijn medische kosten worden betaald en zorgt CBET ervoor, dat hij tijdenszijn herstel eten krijgt. De bestuurder is in de bosjes verdwenen, maar ze hebben hem kunnen terugvinden dankzij de achtergelaten motorbike. Waarschijnlijk kende Ten hem zelfs! Na deze ervaring moesten we wel even bijkomen.

Inmiddels zijn we aanbeland in Phnom Penh, waar het erg aangenaam is. Er hangt hier niet echt een kerstsfeer, maar het heerlijke weer maakt een hoop goed!

• 25 December 2011 - 13:11

Sanne :

Hi meis goed om te lezen dat het goed met jullie gaat! Leuk om jullie verhalen te lezen! We missen jullie wel hier in het koude Nederland! Geniet van jullie prachtige reis en wij wachten jullie volgende prachtige verhalen weer af!

Dikke x Sanne

• 25 December 2011 - 21:07

Denise:

Hey mariska en roel,

Wat een belevenissen al zeg! Het klinkt allemaal erg goed, behalve die crash dan. En de foto's mooi hoor, zeker Hong kong bij night. Geniet ervan.

X denise

• 25 December 2011 - 21:46

Willem:

Ha Mariska,

Wat goed om jullie verslag te lezen!! Geweldig altijd weer om het avontuur te volgen. Geniet ervan en waarom heb jij geen Eerste Hulp verleent...dat mis ik in het verslag.

:-)

groet, Willem

• 26 December 2011 - 12:10

Oma En Opa Kraan:

Hallo Mariska en Roel.

fijn dat jullie zogenieten we Vinden dit verslag heel mooi. Hier alles oke.
    We kijken uit naar het volgende verslag.
    H g en liefs van opa en oma.

• 26 December 2011 - 17:17

Fam.v.d.Helm:

Wat een geweldig verslag we genieten van de foto,s uit ervaring is Azie prachtig krijg gewoon heimwee.
    Geniet van jullie reis we kijken weeruit naar het volgende verslag en foto,s hele goede jaar wisseling
    Liefs
    oom Gerrit en tante Annie v.d. Helm

• 26 December 2011 - 19:34

Esther En Matthijs:

He Roel en Mariska, leuk jullie eerste verhaal te lezen. Al genoeg beleefd zo te zien! Kerst is bij jullie nu al weer ongeveer voorbij, maar alsnog merry x-mas... Veel plezier de komende dagen en tot het volgende verhaal!

• 26 December 2011 - 21:40

Mamma:

Wat fijn dat we elkaar vandaag lekker lang via de skype hebben gesproken en leuk dat Robin en Christel er ook waren, zo waren we toch ffe allemaal bij elkaar. Hadden jullie trouwens een laptop daar op de kamer? xxx mam

• 27 December 2011 - 09:19

Paul En Greet:

Eindelijk jullie eerste verslag! We waren al bijna lid geworden van facebook ;-)
    Fijn dat het allemaal goed gaat en de foto's zijn prachtig.
    Geniet er lekker van!
    Paul en Greet

• 29 December 2011 - 20:47

Birgit:

Hee maris en roel, wat leuk om een idee te krijgen van jullie reis! En wat n gave (en spannende) verhalen, nu al! Kan je ertegen, die voetmassages?
    Kijk uit naar t volgende verslag! xxx

• 30 December 2011 - 08:50

Ilco En Lilian:

Hee wereldreizigers!

Wat leuk om jullie avontuur te volgen via internet. We denken met plezier terug naar onze eigen avonturen in Thailand. Wij wilden vorig jaar ook naar Ko Kut gaan, maar helaas hebben wij toen voor een ander eiland gekozen. Maar nu we jullie verhaal lezen, moeten we toch nog maar een keer terug. Wij weten uit ervaring dat de Aziatische eilanden erg vruchtbaar zijn, gezien het resultaat wat begint met een M en eindigt op orris ;-) . Heel veel plezier in Cambodja en alvast een fijne jaarwisseling!

• 14 Januari 2012 - 23:34

Marcel:

Mariska, je maakt me wel goed lekker met die foto's van Hong Kong en Thailand! Het is zooooooo dichtbij, maar lijkt vanuit hier in Nederland toch ook wel weer zooooo ver weg....
    Een dikke knuffel en weet dat we met jullie meeleven!